Jordbærmarmelade med chia frø

Det er sommer – men vejret kunne godt have været lidt bedre. Men det ændre ikke på, at der er dejlige danske råvarer. Lige nu er jordbærerne fantastiske og når solen alligevel ikke vil skinne – så kan vi bruge tiden på at sylte. Mange af os taler om sundhed og når vi kigger i vores opskrifter, både opskrifterne til kagerne og opskrifterne til til syltningen indeholder meget sukker.
Jeg må som sælger, af chia frø ikke anprise frøet, altså skrive om alle de gode ting der er i frøet og hvad det er godt for, så det må du læse om et andet sted. Jeg deler gerne erfaringer, så du er velkommen til at sende mig en mail.
Jordbærmarmelade uden sukker, med et godt resultat!
Det betyder så næsten alle kan spise med. Er du diabetiker så skal ahornsirup erstattes med f.eks. fibersirup.
Du skal bruge følgende
1/2 kg jordbær
1/2 dl ahorn sirup
3 spsk chia frø
2 tsk citronsaft
Kom det hele i foodprocessor og hak så du har en jævn masse – du kan også blot hakke bærerne med en kniv og blande alle ingredienser. Kom det hele i en gryde – giv det et opkog og lad det simre i ca. 5-7 min
Kom det på glas. Afkøl og sæt i køleskab.Da jeg ikke bruger nogen form for konserveringsmiddel, så er holdbarheden begrænset. Det kan ca. holde sig en uge i køleskab. Det smager godt både på et stykke brød men også som topping på A38, yoghurt, skyer eller hvad du nu spiser til morgenmad eller som et mellemmåltid. Det kan også bruges på vaniljeisen til en dessert.

God fornøjelse og tak fordi du læste med.
Er de Chiafrø et søddemidel jeg kender det ikke ? Det ser lækkert ud
Hej Inger Bech
Tak for din kommentar – Chia frø er et lille frø – der bliver geleagtigt når det får væde. Det udvides 11gange sin størrelse. Det har et højt indhold af omega 3 – det er i den kategori af fødevarer der kaldes superfood. Det er fantastisk i bagværk. Men også i smoothies og altså her i frisk marmelade. Mange hilsner Dorthe