Purløgblomster, syltede.
Det er ikke fordi jeg har den store have, men lidt krydderurter er der at finde. Jeg har bl.a purløg, i år har varmen været der, og da jeg har vandet er det vokset rigtig hurtigt. Det har så betydet at purløgen hurtig er gået i blomst. De fine blomster er gode i salater bare som de er. Riv dem lidt i stykker og de giver fin smag og farve. Også syltet smager de godt. Man kan sylte i alm eddike men da det er relativt små mængder eddike der skal bruges får man et bedre resultat med hvidvinseddike – jeg valgte at bruge hyldeblomst eddike. Resultatet blev godt. Blomsterne er gode som pynt på de nye kartofler og i den kolde kartoffelsalat.

Du skal bruge
2 dl eddike jeg brugte hyldeblomst eddike
1 dl sukker (hvis du bruger eddike med smag hvor der er tilsat sukker kan du reducere sukkermængden).
1/2 dl vand
ca. 2-3 dl purløg blomster – eller et par håndfulde
Kog eddike, sukker og vand, så sukker opløses.
Skold et glas – du kan vælge at komme lidt atamon i glasset. Hvis du som jeg ikke bruger atamon kan du komme lidt rom eller vodka i glasset. Eller du kan helt undlade at konservere – da blomsterne skal bruges mens de har fin farve.
Afkøl lagen, hæld den så i glasset og kom blomsterne i.
God fornøjelse og tak fordi du læste med