Rosenblade marmelade og syltede rosenblade fra hybenrose
Solen skinner og hybenbuskene står med de fineste blomster. De dufter men de kan bruges til andet end bare at nyde i naturen. De kan blive til den dejligste marmelade i smuk farve og fin smag. Eller de kan syltes og give salaterne lidt ekstra farve og smag.
Du får 2 enkelte opskrifter – jeg har hentet inspiration fra Stephanie som har bloggen http://snilde.dk.

Du skal til marmelade bruge:
ca. 3-4 dl rosenblade, hybenrose
2 dl vand – har du rabarbersaft eller vædde fra rabarberkompotten så erstat den ene dl vand med dette.
2,5 dl sukker reducer sukkermængden til 1 dl sukker hvis du bruger vædde fra rabarber eller sødet saft.
3 spsk sukker
1 spsk sukker
1 tsk økologisk melatin til marmelade
Kom vand og rabarbersaft i en gryde sammen med rosenbladene. Kog igennem i små 10 min. Tilsæt sukker og citronsaft. Kog igennem i yderligere ca. 10 min. Rør 1 spsk sukker med 1 tsk melatin og tilsæt. Rør godt rundt så det her helt opløst.
Kom marmeladen på skoldede rengjorte glas.
Til de syltede rosenblade skal du bruge:
2 dl eddike – jeg valgte at bruge passionsfrugt eddike. Du kan vælge at bruge hvidvinseddike
1/2 dl sukker – hvis du bruger en eddike hvor der ikke er tilsat sukker så skal du øge sukkermængden til 1 dl.
ca. 4 dl rosenblade
Kog en lage af eddike og sukker – køl helt af, dette for at bevare farve.
Kom rosenblade i glas og hæld den kolde lagde over.
God fornøjelse og tak fordi du læste med.