Syltede østershatte
I år med stort set ingen regn, kniber det for mig at finde kantareller! Jeg har derfor valgt en ny vej. Jeg købte en ‘sæk’ med halm og østers mycelium. Det har jeg haft succes med – det betød at jeg pludselig havde flere svampe end vi kunne nå at spise. Jeg har tidligere syltede andre svampe med et godt resultat. Østershattene er også fine syltet og de skal bruges til kål salater, til kalvesteg eller måske blot til en god leverpostej.
Du får min opskrift her det er meget enkelt!

Du skal bruge
200-300 g østershatte
2,5 dl æble eddike
2,5 dl vand
2,5 dl sukker
Har du plukket svampene i skoven skal du rengøre østershattene, undgå vand! Så brug en børste hvis der er lidt jord på!
Riv dem i strimler og rist dem et par min på en tør varm pande, så de ‘smider’ evt vædde!
Kog lagen, af eddike, sukker og vand, så alt sukker er opløst. Tilsæt svampe og lad koge nogle min!
Kom på rengjort glas.
God fornøjelse og tak fordi du læste med.
